Ostatnia liga w Path of Exile – Heist – została przyjęta… w mieszany sposób. Z jednej strony nowości jak alternatywy unikatów i gemów zostały przyjęte z zainteresowaniem, z drugiej – sam mechanizm ligowy szałowy nie był, do tego pełno było bugów. GGG dało sobie nieco więcej czasu ze startem następnej ligi… więc zobaczmy co przyniesie nam Ritual.
A przyniesie sporo
Oficjalny zwiastun + omówienie twórców znajdziecie poniżej:
Natomiast link to pełnych patchnote’ów TUTAJ. A my spójrzmy sobie na to wszystko na spokojnie.
Zmiany w Atlasie
GGG dołożyło nam do Path of Exile nowego końcowego bossa – Maven. Chce ona zobaczyć jakim jesteśmy koksem i będzie nas rzucać na arenę nawet z 10 bossami NARAZ do pokonania. Po wygranej walce w nagrodę dostaniemy pasywny punkt umiejętności… ale nie dla naszej postaci. Dla nowego drzewka każdego regionu na atlasie! Brzmi to mega ciekawie w teorii, w praktyce zobaczymy jak to się skończy. Szczegółowe omówienia możecie znaleźć spokojnie w necie, od siebie polecam filmik Zizarana.
Co o tym myślę? Wreszcie coś ciekawego w end game. Nie za bardzo mi przypadł do gustu nowy atlas (jednak wolałem pościg za Shaperem/Elderem), ale takie drzewko z pewnością umili mi farmienie map.
Rytuał
Sam mechanizm ligowy wydaje mi się solidny, ale nie szałowy. Na obszarze będziemy znajdować ołtarz, który po aktywacji ograniczy nasze pole działania do okręgu i zaspamuje nas mobami. Jeśli wygramy, to będziemy mogli sobie wybrać jakąś nagrodę z ołtarza. Jeśli nas na coś nie stać – możemy wybrać dany item i będzie on dla nas dostępny po niższej cenie przy następnej próbie. Brzmi to jak bardzo dobra droga do wzbogacenia się/grania ligi SSF.
Do tego dostaniemy też 2 nowe gemy – jeden supportowy i jeden tworzący „sferę wody”. Brzmi raczej jak jakiś skill wspierający niż main. Do tego pojawi się kilka nowych unikatów, karty oraz do gry powróci zmodyfikowany ogród z ligi Harvest.
Jednak to, co najbardziej mnie interesuje, to 11 nowych map. Niby nic wielkiego, ale to mega interesujące. Dlaczego? Ano dlatego, że będziemy mieli tu przykład tego jak będzie wyglądał Path of Exile 2.0 pod względem graficznym. Także czekam z członkiem w rę…z niecierpliwością na pierwszego dropa którejś z nowych map.
Balansiki w ascendancy
No dobra, wcale nie balansik, tylko grube przep…lenie właściwie wszystkich klas. To, co najbardziej rzuca się w oczy to zmniejszenie przeżywalności, buffy dla elementalisty oraz nerfy minionków (konkretnie spectre), impale oraz (wreszcie) chaos dmg. Dla szerszego omówienia polecam filmik od Tarke Cat. TUTAJ znajdziecie za to oficjalny tekst. Mnie osobiście bolą nieco nerfy dla klas shadowa, ponieważ przy braku innych pomysłów/chęci to właśnie z tej klasy zwykle korzystałem.
Cieszą natomiast buffy dla elementalisty, chyba mało kto korzystał do tej pory z tej klasy. Ciekawe zmiany (stały Phasing/Onslaught) dostał też Raider. Trochę nie mam pomysłu czym na nim grać, ale zanim skończę pierwszą postać to pewnie ktoś stworzy jakiś ciekawy build. Slayer również wydaje się ciekawą opcją.
Balans skilli
Patrząc na zmiany poszczególnych skilli faktycznie widać, że GGG chce stawiać na drobne fixy niż ogromne zmiany. Poza Raise Spectre właściwie żaden skill nie dostał bezpośrednio jakiegoś wielkiego nerfa (chyba że liczymy radius contagion). Podobnie ma się sytuacja z buffami, zmiany są raczej kosmetyczne. Coś wartego uwagi? Hmm… Siege Ballista otrzyma dodatkowy totem, więc może być jakąś opcją. Solidne buffy dostało zarówno Venom Gyre jak i Cobra Lash, ale jakoś nie widzę nagłej dominacji tych skilli. Podsumowując – co było dobre, pozostanie dobre z małymi wyjątkami.
Na koniec: Cluster Jewele
GGG nie jest fanem tzw. aura stackingu w Path of Exile. Sytuacje w której postać napakowana po brzegi aurami była lepsza zarówno w ofensywie, jak i defensywie od „standardowych” buildów wcale nie należą do rzadkości. Z tego też powodu oberwało się node’om z „increased Aura Effect” na Cluster Jewelach. I to sporo, bo są to spadki nawet do 10%. Czy zatrzyma to aura stacking? Hmm… raczej nie, ale to niezła próba. Zobaczymy w praktyce.
Podsumowanie
Patrząc na nadchodzące zmiany- update Ritual wygląda naprawdę zachęcająco. Endgame robił się już troszkę mało ciekawy, a taki powiew świeżości z drzewkiem pasywnym był potrzebny. Mechanika ligowa tyłka mi nie urywa, ale może w praktyce będzie ciekawsza, niż to wygląda z trailera. Pożyjemy, zobaczymy. Start jak zwykle w piątek wieczorem!