Nintendo Gigaleak – wyciekła masa danych o istniejących i planowanych grach Nintendo [zbiorczy news]

Anulowane gry, ROMy, projekty i masa innych danych od Nintendo, właśnie wyciekła do internetu. Czym właściwie jest tzw. „Gigaleak”?

Dla fanów Nintendo, data 24 lipca 2020 roku bardzo mocno wbije się w pamięć. Oto, tego dnia na świat wyciekło „zaledwie” kilkanaście GB danych, które potwierdzają praktycznie wszystkie plotki i projekty, których fani oczekiwali od Nintendo. Problem w tym, że wszystkie z tych gier zostały na pewnym etapie anulowane. Dlaczego? Tego pewnie nigdy się nie dowiemy. Ale wiemy teraz, że Pokemon MMO, Castelvania 4, Super Mario Bros. 5 i wiele innych, to gry nad którymi Nintendo rzeczywiście pracowało. Poniżej wrzucamy trochę danych i filmików, które udało nam się znaleźć.

UWAGA! Jako że Nintendo usuwa niektóre materiały oraz cały czas pokazują się nowe, będziemy tego newsa jeszcze kilkukrotnie aktualizować.

Czym w ogóle jest Gigaleak?

Najprościej rzecz ujmując – wyciek kodów źródłowych Nintendo. Dnia 24 oraz 25 lipca do Internetu wyciekł kod źródłowy NES, SNES oraz Nintendo 64 i jego wariacji iQue. Wyciek obejmuje w sumie kilkanaście GB danych. Biorąc pod uwagę, że gry na NES/SNES/N64 mają rozmiar zaledwie kilku megabajtów, to jest on całkiem poważny. Co ciekawe – haker, który odpowiada za wyciek danych, od lat się z tym nie krył. Wg artykułu Vice, został ostatnio aresztowany przez FBI.

Lista danych i gier

Co zatem wyciekło? Całkiem sporo. Poniżej możecie zobaczyć kilka ciekawszych gier i materiałów filmowych, o ile udało się je uzyskać:

Pokemon MMO

Jak wynika z danych, które odkopali użytkownicy ResetEra, w 2004 zaczęła powstawać gra MMO w świecie Pokemon. Tutaj również z inicjatywą wyszła firma iQue. Pokemon MMO miało obejmować stworki do generacji trzeciej i być nazwane w nawiązaniu do wersji Fire Red i Leaf Green. Rozgrywka miała być też możliwa w trybie offline. Niestety, projekt ostatecznie anulowano. Przyczyna? Łatwo się jej domyślić – końcówka lat ’90 i początek lat 2000 to dla Nintendo dość chude lata. Przypomnijmy, że czasy Nintendo 64 to dość słaby okres dla BigN, kiedy to PlayStation oraz PlayStation 2 rządziły rynkiem konsol. Japończycy nie mogli ryzykować kolejnego dużego projektu, który mógł nie wypalić. Nietrudno zatem o wnioski. Niestety, na ten moment nie ma materiału wideo.

Super Castlevania 4

 

To jest dość dziwna sytuacja, gdyż gra wygląda na praktycznie dokończoną. Dziwne, że Nintendo nie zdecydowało się jej dokończyć i wydać. Na szczęście, powyżej możecie podziwiać ponad 50-minutowy materiał wideo. Tak, muzyka nawet w prototypie daje radę 🙂

The D’onkey

 

Dość dziwny prototyp nowego IP, przypominający Yoshi Island. Nie wygląda jakoś bardzo zachęcająco. Pochodzi z 1993 roku.

Prototyp Pokemon Diamond

 

Co tu dużo pisać – prototyp wraz ze sprajtami i modelami stworków. Niektóre zostały zmienione w finalnej wersji gry. Dla ciekawskich, link do bardziej szczegółowego artykułu.

Prototyp Yoshi’s Island 

Jak widać, początkowa wersja miała inne UI oraz efekty graficzne. Wiele wskazuje na to, że Yoshi’s Island miało być początkowo Super Mario Bros. 5 a nie Super Mario World 2.

Inne dane gier:

Bez większych szczegółów, jest to lista kodów źródłowych gier, które wyciekły. Da się z nich odczytać masę danych, dlatego firmy tak ich pilnują:

NES/SNES/N64/iQue

  • Master ROM Super Mario RPG
  • Kod źródłowy Star Fox
  • Kod źródłowy Star Fox 2
  • Kod źródłowy Link’s Awakening DX
  • Link’s Awakening DX bug reports
  • Kod źródłowy Wild Trax / Stunt Race FX
  • Kod źródłowy Yoshi’s Island
  • Kod źródłowy Mario Kart
  • Kod źródłowy F-Zero
  • Kod źródłowy The Legend Of Zelda: A Link to the Past
  • TLOZ A Link to the Past materiały developerskie i raporty błedów
  • Kod źródłowy Super Mario All-Stars (wliczając Mario World)
  • Kod źródłowy Wii VC Game Boy Emulator
  • Kod źródłowy Super D’onkey
  • Prototyp Super Mario Kart
  • Wiele prototypów Super Mario World 2 ( w tym wspomniane Super Mario Bros 5: Yoshi’s Island)

Nintendo 64/iQue

  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time 2
  • Super Mario 64 z grywalnym Luigi
  • 1080 Snowboarding
  • Doom 64
  • Starfox 64
  • bliżej nieokreślona gra Mario
  • Mario Kart 64
  • Wave Racer 64
  • Yoshi’s Story
  • Zelda: Majora’s Mask
  • Zelda Ocarina of Time
Aplikacje/programy oraz narzędzia:

Poza grami, wyciekły też dane dotyczące aplikacji, bios oraz innych aplikacji, wskazujących np. na planowane wyposażenie konsol (wybaczcie, nie będę tego tłumaczył):

  • Full development repository for Ensata official DS emulator (\20100713cvs_backup.tar\ensata\)
  • Full development repository for Pokemon Diamond and Pearl
    (\20100713cvs_backup.tar\pokemon\pm_dp_ose\)
  • Full development repository for Pokemon Diamond and Pearl, ending in March of 2006
    (\20100713cvs_backup.tar\pokemon\pokemon_dp\)
  • Full personal development repository by a Diamond and Pearl dev
    (\20100713cvs_backup.tar\pokemon\yama_work\)
  • Full development repository for NetCard (cancelled GBA peripheral)
    (\netcard.7z)
  • iQue GBA stuff
  • Full development repository for Game Boy Advance BIOS
    (\other.7z\agb_bootrom.zip\agb_bootrom)
  • Full development repository for Game Boy Color Boot ROM
    (\other.7z\agb_bootrom.zip\cgb_bootrom)
  • Pełna baza danych ROM (Ameryka i Japonia, Europy brak) dla Famicom oraz NES wliczając same ROMy (podobno jest tam absolutnie wszystko – nawet Nintendo World Championships 1990 i inne badziewie tego typu)
    (\other.7z\NES)
    (\other.7z\HVC)
  • Full development repository for a tool to upload titles to the Wii Shop Channel
  • “WallPaperPasswordMaker” source code
  • Random test program source code
  • Seven early 1990s tape backups
  • Several Super Mario World 2 prototypes – “Super Mario Bros 5: Yoshi’s Island”
  • eTicket signing keys for an unknown system
  • Private and public keys for “various arcade manufacturers”
  • Game Boy Advance and Iris (early 2003-era DS prototype with 1 screen) board documentation
  • Tons and tons of CAD documents in general relating to Nintendo products
  • Wii private keys?
  • ES/FS source code (IOS) (also a p2p/voice chat lib?)
  • P2p lib:
    (/netcard.7z/gba/depot-offline/sw/common/sdks/p2p)
  • IOS Arm Toolchain patches:
    (netcard/gba/depot-offline/sw/devroot/tools)
  • Hamtaro Ham-Hams Unite! debug build
    (other\CGB\B86__ハム太郎 2\Master\USA\ham2usa_020807)
  • SuperFX Test Program (1991)
Nintendo ciężko będzie wyjść z tego z twarzą

Nintendo jest bardzo specyficzną firmą. Od lat idzie ona swoim własnym torem i tak naprawdę nie wiadomo, czy jest pro- czy anty- konsumencka. Z jednej strony, Nintendo nie cenzuruje swoich gier (jak to robi Sony i MS) i od lat dowozi świetne gry. Z drugiej, dojenie franczyz, mały progres i dość głuche reakcje na oczekiwania graczy. Jak widać – Nintendo w swojej historii przynajmniej rozważało stworzenie oczekiwanych gier. Czy to dobrze, że Nintendo wiele z nich anulowało? No cóż – nadal są na rynku i to silniejsi niż kiedykolwiek, ale lata z których pochodzą wycieki, świadczą że wiele decyzji było chyba nieco zbyt pochopnych. Może Nintendo zdecydowało się czekać z niektórymi grami na lepsze lata, jak np. z Pokemon MMO. Po co wydawać grę na słabo sprzedający się system? No i tak odkładano, aż odłożono do zamrażarki na zawsze.

Dane nadal są przekopywane i wkrótce może pokazać się coś nowego. Wpadajcie i sprawdzajcie, czy nie ma tu żadnych aktualizacji.

Źródło: Switcher.gg